.
درباره ما
آخرین مطالب
آمار وب سایت

پیاز گل یا سوخ، غدهای در درون زمین می باشد که در زمان گلدهی گیاه، شروع به رشد و تولید برگ یا تیغه گل میشود. این غده در قسمت زیرزمینی گیاه، در زمان استراحت برای ذخیره گیاه استفاده میشود و در این زمان گیاه، پژمرده و تمام نیروی خود را به تولید و تکثیر پیازهای زیرزمینی میکند.

انوع پیازگل:
پیازها بر اساس بزرگی و کوچکی به دسته های پیازها، غدهها، ریزومها و ریشههای گوشتی تقسیم می شوند و گلکاران و باغبانان این گیاهان را، گیاهان پیازی مینامند، که به دستههای زیر تقسیم میشوند:
پیازهای درشت: به گلهایی همانند پیاز گل مریم، پیاز گل آماریلیس، پیاز لیلیومها وسایر پیازهای اندازه درشت
ریزومها: ریزومهای گلها همانند پیاز بوده، اما در بعد و اندازه کوچکتر هستند. این ریزومها بعنوان تولید مثل و تکثیر گیاهان استفاده میشوند، و در دو نوع افقی و عمودی تقسیم میشوند، از جمله ریزومها میتوان به ریزوم اگزالیس، ریزوم گل نیلوفر باران، زامیفولیا و ... نام برد.
گیاهان غدهای: غدهها همانند پیازها درشت بوده و تفاوت اصلی غدهها با پیازها عدم وجود بخش تحتانی آن است، که ریشه را از ساقه مجزا میکند. از جمله این گلها میتوان به غده گل کوکب و گل صدتومانی و ... نام برد.
ریشههای غدهای یا ریزومدار:  این گیاهان دارای ریشههای ریزومدار کوچک بوده، همانند ریشه گل هوستا، ریشه گل برف یا موگه و زنبق رشتی و سایر گیاهان.

تفاوت گلهای پیازی با گلهای زینتی دیگر:

گلهای پیازی علاوه بر اندامهای هوایی، دارای غده، ریزوم یا پیاز هستند. این گلها در دسته گلهای زینتی هستند و عمده تفاوت آنها بخاطر طیف رنگهای بسیار زنده، زیبا با کنتراست بالا و خالص هست و به همین دلیل اصطلاحا" بین گلبازها و علاقمندان، دارای محبوبیت بیشتری هستند، خصوصا درزمان عید، با خرید پیاز آماریلیس یا پیاز گل لاله و چیدمان آن در سر سفره هفت سین آن را تزئین میکنند.

راهنما و آموزش کاشت پیاز گل:

کاشت گیاهان پیازی بسیار ساده می باشد و معمولا" آنها را با تناسب فصول به 4 دسته پیاز بهاره، پیاز تابستانه، پیاز پاییزه، پیاز زمستانه تقسیم بندی میکنند. الیته این تقسیم بندی بر اساس گلدهی گیاهان پیازی می باشد و ممکن است بعضی از گلها در زمان های مختلف نیز گلدهی کنند.
پیاز بهاره: در زمان شروع بهار شروع به گلدهی میکنند همانند گلهای نرگس، گل لاله، گل سنبل، گل آماریلیس و ...
پیاز تابستانه: شامل انواع گلایلها، سوسن، پیاز گل مریم، کوکب و شیپوری میباشد.
پیاز پاییزه: این پیازها در زمان فصل پاییز شروع به گلدهی میکنند شامل آلالهها، پیاز گل زعفران
دسته آخر پیاز زمستانه: شامل گلهایی همانند گل زعفران زینتی و ... میباشد.
البته این نکته را مد نظرقرار دهید بعضی از گلها و گیاهان پاییزی فصل مشخصی ندارند و با توجه به شرایط خاص در کاشت میتوان آنها را وادار به گلدهی هم کرد.

برای کاشت پیازها در گلدان باید گلدانی با تناسب مناسب پیاز گل تهیه کرد. عمق کاشت پیاز گل معمولا" باید دو برابر قطر پیاز گل باشد. گلدان شما نباید بیش از حد بزرگ باشد، ابتدا انتهای گلدان را سوراخ ایجاد کرده و انتهای آن را با پوکه معدنی یا تکه سفال به اندازه 2 الی 4 سانتی متر ریته و پر کنید تا زهکشی مناسب شود، سپس بستر کاشت خود را طبق ترکیبات زیر مهیا کنید:
زغال خرد شده 5 درصد: از زغال خورد شده برای مانع شدن رشد قارچ ها و باکتریها استفاده می شود.
کود حیوانی و شن به نسبت مساوی تا نصف گلدان پر شود، پیاز گل را روی آن قرار داده و روی پیازها با مخلوط خاک باغچه، کود پوسیده دامی و ماسه به نسبت مساوی ریخته شود و اندازه یک سانتی متر لبه فوقانی گلدان را برای آبیاری خالی بگذارید، سپس خاک اطراف پیاز گل را کمی فشار داده طوری که قسمت جوانه زنی پیاز (سر پیاز) لب به لب سطح خاک مماس باشد (البته در بعضی از گلها همانند آماریلیسها، غدههای پیازی باید دوم سوم پیاز زیر خاک و مابقی بیرون باشند).
بعد از اتمام کار گلدان را آبیاری نموده و آن را در مکانی مناسب با تهویه هوای خوب، با نور قوی ولی غیر مستقیم قرار دهید و هر 20 الی 30 روز یکبار کوددهی npk   با دوز مناسب انجام شود، میتوانید کود را در آب مخلوط و به برگهای گل آبپاشی کنید.
راهنمای خرید پیاز گل:
ابتدا مشخصات یک پیاز مرغوب را شرح میدهیم تا با خصوصیات  آن آشنا شوید، یک پیاز مرغوب باید دارای یک سری ویژگیها باشد:
یک پیاز مرغوب و سالم باید درشت باشد (مهمترین فاکتور یک پیاز سالم و مرغوب است چون در پیازهای درشت گلدهی همان سال انجام میشود، همچنین گلها ی نهایی گل نیز ، درشت و با کیفیت خواهد بود)
 نرم و لهیده نباشد: پیاز نرم و زخمی ممکن است در حال خراب شدن باشد.
دارای پیازچههای کوچک در کنارش نباشد: البته اگر پیاز شما درشت باشد مشکلی ندارد.
سفت و سنگین باشند

مرکز فروش پیاز گل کجاست:
حال سوال اینجاست که پیاز گل را در شهر خودم از کجا تهیه و خرید کنم؟
معمولا" در بازارهای گل و گیاه شهر خود میتوانید این پیازها را تهیه کنید اما دو مشکل وجود دارد:
اول اینکه در بازارها با توجه به معرض قرار دادن پیازها در نور آفتاب، آنها بی کیفیت شده
دوم: زمان طولانی که بابت رفت و آمد و هزینههای جانبی آن و همچنین شرایط پیش آمده بیماری (مثل کرونا) در مسیر تردد و خستگی میتواند شما را برای خرید پشیمان کند.
لذا بهترین راه برای خرید پیاز گل، مراجعه به سایتهای اینترنتی و فروش پیاز گل در بستر آنلاین می باشد. خود بنده به شخصه از همین روش پیازهای مرغوبی را از سایتهای مختلق تهیه کردم و برای تجربه لینک یک سایت خوب را برای خرید پیاز گل که خرید از آن داشتم را همینجا قرار دادم. اما لازم هست به فروشنده تاکید کنید که پیازها را با پست سریع ارسال کنند، همچنین بعد از رسیدن به شما، آن را سریعا  با روشی که در قسمت کاشت پیاز ذکر کردیم کاشت نمایید، چون با ماندن  آن پیازها کیفیت خود را از دست میدهند، یا اینکه پیاز گل را در باغچه خود یا گلدانی با بستر خاک کاشت نمایید اما رطوبت آن را کم کنید و آبدهی نکنید تا پیازها سالم بمانند.

منبع: شایانیوز



:: بازدید از این مطلب : 1027
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : نرگس
ت : پنج شنبه 5 فروردين 1400
.

نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید

لینک وبلاگ

 

خانه

 

صفحه اصلی

 

وبلاگ

 

لینک صفحه اول

 

 

 

پشتیبانی